baru grad dah demand gaji

Dlm minggu nie kat company tmpt aku bekerja ada menjalankan beberapa sesi interview. (Aku taklar conduct psl aku tak layak haha) Aku sempat jugak tgk list bebudak yg dtg interview nie.Majoriti adalah fresh-graduate. Yg ada experience bekerja pun tak lebih setahun. Tapi yg tak bestnyer…gaji masing² demand tinggi giler. Experience takde, tapi gaji demand dlm range RM2000-RM2700…wow…giler ah.

Bila ditanyer napa mintak gaji mcm nie, alasan yg dibagi dan paling popular adalah:- Kelulusan tinggi, minyak mahal, harga barang naik, ekonomi tak menentu, nak support famili.

Tapi bila tanyer lak ttg skill yg perlu ada utk diterima masuk, masing² terdiam. Sume ckp akan boley buat dan mintak bg training.

Bg aku lar, watpe satu² company tu nak hire staff yg demand gaji tinggi, pastu provide training? Membazir resource jer. Baik hire budak lepasan SPM ngan gaji RM1000++ pastu bg training. Result tetap akan sama jugak. (bg sapa yg tak setuju, aku pedulik apa hahaha)

Nasihat aku kat bebudak freshie nie, korang kene faham lar. Korang tu baru grad, skill korang baru nak develope. Baru nak cari tapak utk berkembang. Apa yg korang blaja selama kat U/Kolej, tak sume korang boley guna time keje. Kadang² tu tak smpi 50% pun. Apa salahnyer start keje ngan gaji rendah cth: RM1400++, korang amik masa setahun dua utk develope skill dan experince. Klau company tak hargai apa yg korang curah selama keje kat situ, korang benti jer la. Cari keje lain. Bawak sekali skill dan pengalaman yg korang ada. Time tu baru lar korang ada value utk demand.

Aku dulu keje start ngan gaji RM500 jer kat Plaza Lowyat. Skrg tak dah hehe.

Leave a Reply

