Worst interview ever :(

Hari nie aku ada satu interview di kawasan Serdang. Kompeni boley tahan, agak besar. Ramai jugak yg dtg interview. 5 org total candidates. Turn aku yg ke-3. Hampir sejam aku menunggu utk smpi giliran aku. Tak lama kemudian, kuar PA dari dlm bilik big boss sambil memanggil nama aku.

Interview aku memakan masa selama 45 minit dan sakit rasa hati aku lepas interview tu. Interviewer dia agak kerek dan suka memperlekehkan sume info yg diberikan. Worst of all, he even makes jokes about my dreams. I don’t know either he’s making a joke or he just being funny. But to me, he is annoying rather than funny.

Nak buat mcmana kan. Mmg itu lar lumrah mencarik keje. Ada yg ok. Ada yg tidak. Aku blah dari interview tu tanpa bertanya soalan yg biasa aku bertanya waktu interview² lain. Cth: Job scope, working hour, type of hardware/software used etc.

Kat sini aku nak berkongsi tips² yg boley digunakan sewaktu interview berdasarkan pengalaman aku.

———————————————————————————————————————.

  1. Santaikan fikiran dari berfikir yg bukan². Tumpukan perhatian pada soalan² lazim seperti; “Tell me about yourself, tell me why u applied for the job” etc
  2. Be yourself, be spontaneus but well prepared. Berlatih depan cermin boley mengurangkan nervous & can increase ur confidence.
  3. Cerita keseluruhannya mengenai skills, experience, knowledge & achivement. Jgn tunggu interviewer bertanya kerana interviewer mungkin terlupa utk bertanya. Just bear in mind that the interviewer doesn’t know you & you doesn’t know him/her either. So, u must present urself in a positive way. Ingat, masa adalah terhad.
  4. Sediakan jawapan utk soalan paling bahaya; “why we should hire u?”. Elakkan jawapan yg boley membuatkan interviewer rasa tak yakin ngan diri kita. Honestly, i hate this question😦
  5. Elakkan bertanya psl gaji, elaun, insurans etc pada first interview. Asking this kind of question in the first interview would make u look sellfish. Klau nak tanyer, better tanyer pada 2nd interview.
  6. Tanya soalan yg membuatkan interviewer rasa kita mmg berminat utk bekerja di situ. Cth: Tanya psl job scope, apa harware atau software yg dipakai di kompeni tu, brp jumlah staff etc.
  7. Sebaik-baiknya selepas interview, hantar satu “thank you email”. (optional but better if done).

Itu jer la dari pengalaman aku. Mudah²han dpt membantu😉

Leave a Reply

