Akikah di Aidiladha

Akikah bermaksud

penyembelihan binatang ternakan (Al-An’am)sempena kelahiran bayi sebagai tanda kesyukuran kepada Allah S.W.T.

Pada Raya Aidiladha yg lepas, mak aku mewakilkan pihak masjid Al-Mardhiyah Taman Melawati utk membuat akikah untuk Rosyadah. Satu bahagian RM450 klau tak salah aku.

Lepas solat sunat raya, pkl 9.30 sume yang ada bahagian berkumpul di kawasan dapur di masjid. Walaupun kata pkl 9.30 start, tunggu punyer tunggu, pkl 10pg baru orang dtg.

Bnyk gak lembu yg nak dikorbankan. Sume sekali 7 ekor. Tapi bahagian utk akikah cuma 2 bahagian. Aku satu bahagian & seorang lagi satu bahagian.

Semasa lembu disembelih, aku lari menyorok kat belakang pokok yang berada 10meter jauh dari lokasi.Kenapa aku lari? Hahaha, aku nie jenis takley tgk darah (aku nie mabuk darah) & takley tgk haiwan disembelih. Aku jadi kesian. Dan haram hukumnya klau aku mkn daging korban jika aku kesiankan haiwan tu disembelih. So jln yg terbaik, sorokkan diri aku di belakang pokok & jgn tgk time penyembelihan.

Lebih kurang setengah jam, baru aku ke tmpt sembelih tadi utk tgk lembu tu masih bernyawa atau blm. Tapi bila smpi, aku tgk org dah start melapah lembu. Barulah aku berani nak dekat & tolong melapah sekali. Mujur ada pakcik bawak pisau lebih. Klau diikutkan, aku tak bawak apa² langsung hehe.

Kami mengambil masa lebih kurang dua jam untuk melapah seekor lembu. Itu baru seekor. Bayangkan semua sekali ada 7 ekor lembu. Entah brp lama baru nak siap. Tapi mujurlah ada ramai yg tolong melapah. Seekor lembu ada lebih kurang 9 orang yg melapah.

Alhamdulillah, tepat pkl 12.30, sume lembu telah siap dilapah. Aku pun balik ke rumah sekejap utk mandi bersihkan badan. Pkl 1 tghari aku ke masjid semula utk amik bahagian akikah Rosyadah.
Sbnrnyer arwah yg  nak wat akikah nie. Utk cucu dia katanya…..
p/s: Dah lama dah entry nie terbiar dlm draft. Asik lupa jer nak post hehe😛

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: